externali

externali

externali

externali

5 اسفند؛ جشن اسفندگان (سپندارمذگان) - روز بزرگداشت زن و زمین

 جشن اسفندگان (سپندارمذگان) - روز بزرگداشت زمین و بانوان


- زمان برگزاری جشن اسفندگان (سپندارمذگان)

جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مژده گیران یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.

  ادامه مطلب ...

چگونه فطریه و کفاره خود را به دست نیازمندان واقعی برسانیم؟

پایان یافتن ماه مبارک رمضان برای بندگان متدینی که خالصانه و عاشقانه، در این ماه مبارک روزه گرفته‌اند، در بردارنده حس شادی و رضایت و سربلند بیرون آمدن از آزمون الهی و سر سفره میهمانی خداوند نشستن است.  
  ادامه مطلب ...

ایرانیان باستان چگونه ازدواج می کردند


ایرانیان باستان چگونه ازدواج می کردند

خانواده که امروز نیز از مقدس‌ترین نهادهای اجتماعی به شمار می‌رود، همواره در این سرزمین از اهمیت والایی برخوردار بوده است. تا بدان ‌جا که در اعتقادات ایرانی تشکیل خانواده به صورت تکلیفی دینی در آمده است.

در آن زمان که زن‌ربایی و حتی خرید زن در میان بسیاری از ملل و اقوام هند و اروپایی معمول و متداول بود، ازدواج ایرانی در سایه نظم و نسقی که آیین زرتشت آورده بود، نتیجه عقد بود.  ادامه مطلب ...

عملکرد اجرایی مغز


مغز انسان شامل مجموعه ای از توانایی های شناختی زیادی همچون حافظه، استدلال،  تمرکز، تصور، خلاقیت و شهود است. 

 هنگامی که هر کدام از آنها بهبود بخشیده می شود بقیه عملکرد ها نیز شامل تاثیر می شوند تاثیر گذار ترین این توانایی ها تمرکز نام دارد که دارای اهمیت زیادی می باشد زیرا به یک دلیل مهم، یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار دارد. اما تمرکز چیست که تا این حد می تواند زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد. می توان اصلی ترین عضله مغر انسان را تمرکز دانست    ادامه مطلب ...

مراسم آیینی

می‌توان مراسم آیینی را نوع خاصی از گفتار و اعمال منظم دانست که از آموزه‌های دینی و ماورایی سرچشمه گرفته و یا برای بیان احساسات دینی و مذهبی به کار گرفته می‌شود و به دلیل قدمت زیادی که دارند در بیشتر موارد با سنت و تاریخ مردمان یک منطقه پیوند خورده‌اند و جزئی از فرهنگ روزانه و انکارناپذیر مردم شده‌اند.


فهرست مندرجات

۱ - معنای آیین و مراسم آیینی

۲ - ویژگی‌های مراسم آیینی

۳ - مراسم آیینی و کارکردهای آن

۴ - دیگر کارکردهای مراسم آیینی

۵ - تنوع مراسم آیینی در ایران  ادامه مطلب ...